Zwangerschapscursus Leeuwarden

Littekens boven beoordeling

Shooter Scars Above van Friv2Online Games Studio ziet eruit als een hybride van Returnal, Dark Souls en Mass Effect. Of zo'n ongebruikelijke "cocktail" de aandacht waard is, wordt beschreven in de recensie.

Toen een ongeïdentificeerd ruimtevoorwerp van duidelijk buitenaardse oorsprong in de baan van de aarde verscheen, wilde de mensheid het natuurlijk beter leren kennen. Voor dit doel werd het SCAR-team gemaakt, en een van de leden was Dr. Kate Ward, de hoofdpersoon van het spel.

Bij het naderen van het object landde het ruimtevaartuig van de onderzoekers in een onbekende anomalie. Kate verloor het bewustzijn en werd al wakker op een onbekende planeet, omringd door agressieve monsters en de ruïnes van een oude beschaving, zonder enig idee hoe ze hier terecht is gekomen. Bekend met de spookachtige figuur van een inwoner van deze wereld, die beloofde haar te helpen de waarheid te achterhalen, ging het meisje op zoek naar de overlevende bemanningsleden.

Zo begint Scars Above, een lineair actiespel met een fantasieverhaal. Het scenario kan niet origineel worden genoemd, maar over het algemeen wordt het verhaal een goede motivatie om naar de finale te gaan: het is interessant om erachter te komen wat er met de ploeg is gebeurd, waarom de planeet vol monsters is en de beschaving die hier eerder bestond was vernietigd.

De plot, het gebruik van een vrouwelijke hoofdrolspeler en het licht afgewisseld met soulachtige elementen doen denken aan Returnal, en ook de visuele stijl verraadt een stukje Mass Effect-games. Dit project is echter niet zo hardcore als een roguelike shooter van Housemarque, al was het maar omdat we na de dood niet terugkeren naar het allereerste begin van de campagne - nee, Kate wordt gewoon herboren in de buurt van een van de obelisken die in overvloed over de hele wereld verspreid zijn. Tegenstanders worden samen met haar opgewekt, maar de speler hoeft niet naar het monster te rennen dat hem heeft gedood om ervaring op te doen en te plunderen - dit alles blijft bij het meisje.

En ze heeft veel apparatuur. Aan het begin van de reis is Kate alleen gewapend met een scherp kapmes, alleen goed voor het wegvegen van kleine spinnen, maar al snel print ze een energiepistool op een draagbare 3D-printer. Verder wordt het arsenaal uitgebreid met nieuwe wapens met elementaire schade: vuur, vorst en zuur. Evenals verschillende hulpgadgets, waaronder EHBO-koffers, granaten die tegenstanders vertragen, een draagbaar schild, een lokhologram en nog veel meer.

Het is opmerkelijk dat sommige apparaten niet kunnen worden geopend als je de wereld niet verkent: hoewel Scars Above een lineair spel is, heeft het pad van het begin van de campagne tot het einde veel vertakkingen waar je naar moet kijken voor nieuwe blauwdrukken, middelen en ervaring. Dat laatste wordt trouwens geïnvesteerd in de ontwikkeling van passieve voordelen, zoals het verhogen van het gezondheidsniveau of het vergroten van de clip van een wapen.

Dit alles moet worden gebruikt in gevechten met monsters die klaar zijn om Kate uit elkaar te scheuren. Voor ons ligt een gewone third-person shooter, maar schieten is niet saai en de gewoonten van vijanden worden gedwongen om inventief te handelen. Gebruik bijvoorbeeld de omgeving: je kunt het ijs breken onder een ongelukkig monster, vuur schieten op een ontploffende bloem of elektriciteit in energiebollen slaan.

Sommige monsters, waaronder bazen, zijn kwetsbaar voor bepaalde elementen, zoals blijkt uit gezwellen van de overeenkomstige kleur op hun lichaam. Bovendien wordt elementaire schade gebruikt om eenvoudige puzzels op te lossen: ergens moet je op energiecellen schieten om een gesloten poort te openen, ergens moet je schieten op de brandgevoelige delen van een gigantische plant die de weg blokkeerde. Niets speciaals.

En in alles is Scars Above zo, niet bijzonder. Generieke wereld met niet verrassende biomen (hoe vaak we door moerassen en buitenaardse complexen zijn gereisd - tellen niet mee), het meest voorkomende vechtsysteem, het "vreugdevuur" -systeem van Dark Souls dat vaak is gezien, de mechanica van versneld herladen van wapens gluurde uit de Gears of War-serie.

Ik wil de game hier echter niet voor uitschelden: het is goed op maat gemaakt, alle elementen werken goed en je verveelt je niet tijdens de hele passage. Als je een lineaire actiefilm van zes tot acht uur nodig hebt, bekijk het project dan eens van dichterbij.

 

 

 

 

 

X

Wachtwoord vergeten?

Word lid

Chat openen
d8001945c5327a6efcb3706d844ae92d